11. huhtikuuta 2012

B-ryhmä: Paimentolainen

B niinkuin balanssi. Melko harvinainen B-tyyppi pystyy hyödyntämään monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita. Tässä tyypillisiä B-ryhmän piirteitä, joita D'Adamo ja Whitney ovat tutkimustensa valossa määritelleet...

  • Vahva immuunijärjestelmä
  • Sietokykyinen ruuansulatusjärjestelmä
  • Erittäin joustava ruokavalio
  • Maitotuotteiden käyttäjä
  • Selviytyy stressistä parhaiten luovan toiminnan avulla
  • Ruumiillisen ja henkisen toiminnan oltava tasapainossa, jotta pysyisi hoikkana ja vireänä





































B-tyypille erittäin hyödyllisiä ruoka-aineita:
  • hirvi, karitsa, lammas, kani
  • hauki, kampela, kuha, turska, ahven, makrilli, sardiini, sampi, sammen mäti
  • lehmän- ja vuohenmaito, kefiiri, jugurtti, feta, ricotta, vuohenjuusto 
(Huom! Myös B-tyypillä voi olla "laktoosi-intoleranssi" prosessoituja maitotuotteita kohtaan. Hapanmaitotuotteet ja homogenoimattomat maitotuotteet sopivat yleensä kaikille parhaiten. Kirjassa sanotaan, että korjaamalla ensin ruokavalionsa laatua ja poistamalla sopimattomia ruoka-aineita, B-tyypin elimistön kyky käsitellä maitotuotteita paranee vähitellen, mikäli siinä on ongelmia.)
  • oliiviöljy
  • kidneypavut, limanpavut, navypavut
  • hirssi, kaura, speltti, riisilese- ja riisijauhot
  • essealaisleipä, hesekielinleipä (idätetyistä viljoista), riisikakut
  • bataatti, porkkana, palsternakka, punajuuri, paprika, jalapeno, munakoiso, siitakesienet, persilja, monet kaalit
  • ananas, banaani, luumu, papaija, viinirypäleet (luomu!), karpalo
  • inkivääri, cayennepippuri, curry, piparjuuri
  • yrttiteet: ginseng, lakritsijuuri, ruusunmarja ja vihreä tee


Haitallisia ruoka-aineita:
  • ankka, hanhi, kana, peltopyy, viiriäinen, sianliha, sydän
  • etanat, ankerias, hummeri, ravut, osterit, sinisimpukat, anjovis
  • jäätelö, sinihomejuusto, sulatejuusto
  • auringonkukkaöljy, maapähkinäöljy, maissiöljy, rypsiöljy, seesamiöljy
  • auringonkukansiemenet, cashewpähkinät, hasselpähkinät, pistaasipähkinät, maapähkinät, kurpitsansiemenet, pinjansiemenet, seesaminsiemenet, unikonsiemenet
  • adsukipavut, linssit, mustapavut, mustasilmäpavut, pintopavut, tofu
  • amarantti, vehnä (paitsi speltti), tattari, maissi, mannaryynit, ruis, ohra, couscous, villiriisi
  • avokado, kurpitsa, artisokat, mung-pavun idut, oliivit, retiisi, tomaatti
  • granaattiomena, karambola, kookospähkinä, persimon, raparperi
  • kaneli, mauste- ja mustapippuri, valkopippuri, liivate
  • virvoitusjuomat, väkevät alkoholijuomat

Löytyykö lukijoista B-tyyppejä, miltä tämä teistä vaikutti? En ole tavannut vielä yhtäkään B-tyyppiä, ainakaan sellaista, joka olisi tiennyt veriryhmänsä olevan B... Kuulostaa mielenkiintoiselta ja monipuoliselta "kehotyypiltä".

B-tyypillä on O- ja A-tyyppeihin verrattuna enemmän neutraaleiksi katsottuja ruoka-aineita, mikä kertoo B-tyypin sopeutuvuudesta. Eat right 4 your type -teoksessa todetaankin: "Voisi sanoa, että B-tyyppi on eräänlainen evoluution myötä syntynyt parannus, toisistaan poikkeavien kansojen ja kulttuurien yhdistymispyrkimyksen tulos."

Sellaista tänään, viimeisenä tulossa katsaus moderniin AB-ryhmään. Palaamisiin!



Kuvat: deathofrats , Gaisano / Deviantart.com

17 kommenttia:

  1. Hei vaan Minttu! Minun veriryhmä on B :) En kylläkään ainakaan näin äkkiseltään kokenut mitään ahaa-elämystä tuon "ruokalistan" kanssa, mutta enpä ole kovin syvällisesti miettinytkään noin tarkasti eri ruoka-aineitten sopivuutta itselleni. Paitsi, että paprikaa en kyllä pysty nykyään syömään... Ja ika paljon menee ainakin omat tykkäämiset ristiin hyödyllisyyslistan kanssa: molemmissa ehkä puolet ja puolet ruoka-aineita, joista tykkään ja en tykkää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! :) Okei, mielenkiintoista! Mullakin menee omassa listassa ristiin aika paljon niin, että haitallisten luettelossa olevia söisin mielelläni. (tosin mä periaatteessa tykkäänkin kaikista ruuista, ainoastaan lihansyönti tuottaa muunlaisia ristiriitoja..) Jännää on se, että joskus (tai ilmeisesti useinkin) ihmiset himoitsevat juuri niitä ruoka-aineita, jotka eivät omalle keholle sovi. Itselläni tämä näkyy leivänsyömishimona:) Päätinkin kokeilla nyt kokonaan gluteenitonta ruokavaliota ainakin jonkin aikaa.. Myöskin kahvia tekee päivittäin mieli, vaikka se ei kai oikein sovi. Mutta monta monessa jälleen, - kun fiilis on hyvä, niin kaikki on hyvin. Tää on mun itse kehittelemäni slogan, johon voi aina palata.. Suuri Ajattelija Laamanen ilmoittautuu... ;) Haleja ja toivottavasti törmätään taas!

      Poista
  2. Täällä B rh+ ja vilkuilinkin tuota listaa sillä silmällä mikä itselle sopii ja mikä ei.
    Paleo-ruokavaliota noudatan ja haitallisesta listasta pisti silmään väkevät alkoholijuomat (usein tehty vehnästä) sekä avocado (jota syön kyllä paljon)! Väkeviä alkoholijuomia maistoin Crohnin taudin diagnoosin jälkeen 1,5 vuoden päästä ja seuraukset olivat aika karmeat-elimistö menee sellaiseen myrkytystilaan etten halua enää kokeilla vastaavaa.
    Mietin tuota avocadoa...pitää testata mitä tapahtuu jos sen jättää pois! Mitä luulet millaisia vaikutuksia haitallisilla ruoka-aineilla on, miten ilmenee voinnissa?

    PS: Löysin blogiisi etsiessäni tietoa siitepölyallergiasta ja oireita helpottavasta ruokavaliosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Joo, kannattaa toki kokeilla, mitä tapahtuu jos avocadon jättääkin pois tai ainakin vähentää sen syömistä. Sekään ei välttämättä sovi kaikille, vaikka onkin ravintoarvoiltaan huippu juttu. Vaikutukset haitallisilla ruoka-aineilla saattaa olla todella epämääräisiä, esim. erilaisia allergioita, väsymystä, alttiutta erilaisille sairauksille, aineenvaihdunnan hidastumista tms...

      Sanoisin, että testailua ja fiilistelyä vaan! Siitepölyallergiaan kannattaa kokeilla ainakin mehiläisen siitepölyä, aluksi pieniä määriä esim. smoothien joukkoon ja vähitellen lisätä, mikäli oireita ei ilmene. :) Löytyy luontaistuote- ja luomukaupoista. Myös nenäkannulla huuhtelu 1-2 kertaa päivässä on ihan huippujuttu näin siitepöly- ja katupölyaikana!

      Kaikkea ihanaa sinne ja mukavaa, että eksyit blogiini! =)

      Poista
  3. Hei, löysin nyt vasta blogisi, kun kiinnostuin tästä aiheesta. Olen myös b-tyyppi, en tiennyt, että se on harvinaisempi. Minusta kiinnostavaa on se, että olen aina pyrkinyt syömään terveellisesti, mutta silti olen kärsinyt paljon mahavaivoista. Viimeisinn kokeilu on ollut kasvispainotteinen ruokavalio, jota olen noudattanut noin kaksi vuotta, ja ensimmäistä kertaa koen voivani paremmin, välillä kuitenkin vatsa kipeytyy edelleen. Toisaalta myös olen ollut kovinkin allerginen, johon kasvispainotteinen ruokavalio on auttanut, mutta toisinaan nenä on edelleen tukossa.
    Minusta mielenkiintoista on tomaatti! meinaan kokeilla sen poisjättämistä. Toisaalta mielenkiintoista on maitotuotteiden sopiminen, kun olen pyrkinyt niiä vähän vähentämään ajatellen vatsaoireita.
    Mutta se mikä on kohdallani selvää, niin en ole koskaan sietänyt oikein mitään leipää, sillä vatsa on siitä kipeytynyt ja kanakin usein ällöttää :) Banaania ja fetasaattia sen sijaan syön joka päivä!

    VastaaPoista
  4. Moi! Mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi. Joo, toi maito on sikäli jännä juttu, että nuo D'Adamonkin testit on luultavasti tehty käsittelemättömillä maidoilla. Ootko kokeillut esim. että aiheuttaako raakamaito sulle oireita? Mikään pastöroitu tai homogenoitu ei yleensä tee kenellekään hyvää. Mutta ehdottomasti se oman olon kuuntelu kunniaan! Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinne! :)

    VastaaPoista
  5. Mulle selvisi vihdoin tänään veriryhmä, ja tämäpä se on. Muuten vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä, paljon tässä vaan on siemeniä ja pähkinöitä ei-listassa, joita mielellään käyttäisin. Pitänee kokeilla kuitenkin!

    VastaaPoista
  6. B+ täälläkin.. Yritän nyt Rauli Mäkelän kirjojen innoittamana muuttaa ruokavaliota, jos saisin jatkuvan nenä tukkoisuuden pois ja olisin sen seurauksena vähemmän infektioaltis..

    Minusta tämä kuulostaa karmealta! Miten ihmeessä mä muuta ruokavaliotani niin, että siitä jää pois kaikki, mitä mä haluaisin syödä ja kuvittelisin olevan terveellistä?!

    Mun lempiherkkuani on KANA! Mä olin 6 vuotta kasvissyöjä ja siitä 2 vuotta vegaanisella ruokavaliolla (enkä yhtään terveempi tosin), mutta päätin tämän jakson siihen, että kävin ostamassa kaupasta grillikanan! nomnomnom.. :)
    Ja millä rahalla se olis tarkoitus korvata hirven, karitsan, lampaan ja kanin lihalla? Söisin mielelläni kasviksia ja yritän korvata suklaata pähkinöillä..

    No, kaipa se on pakko karsia se kana, jos kerran on niin huono..

    VastaaPoista
  7. Heippa!

    Tukkoisuuden vähentämiseksi kokeilisin ensimmäisenä jättää maitotuotteet pois (vaikka tässä listassa ne B-tyypille käyvätkin) tai VÄHINTÄÄNKIN käyttää vain raakamaitoa. Myös gluteeniherkkyys voi aiheuttaa mm. tukkoista oloa, joten jos jätät kuukaudeksikin gluteenin ja maitotuotteet pois, jotakin varmasti tapahtuu! Siitä voisi sitten jatkaa oman olon kuuntelua.

    Kanasta tai oikeammin broilerista mulla on itselläni sellainen olo, etten haluaisi tehotuotettua, sairaaksi jalostettua ja antibiooteilla höystettyä sellaista syödä. Jos löytäisi vaikkapa jotain luomukanaa hieman paremmista oloista, niin satunnaisesti mikä jottei. Lihassa kannattaa aina panostaa laatuun... Eikä välttämättä tarvitsisi syödä sitä kovin usein? :)

    Vegaaninen ruokavalio kyllä helposti aiheuttaa monenlaisia ravinnepuutoksia, jos ei sitten ole todella tarkkana monipuolisuuden ja laadun suhteen. Itse koen, että ainakin voita ja luomukananmunia olisi hyvä käyttää oman terveytensä vaalimiseksi.

    Kaikkea hyvää sinulle ja kovasti tsemppiä elämänmuutoksiin! :)

    VastaaPoista
  8. Hei
    Aikoinaan ostin kirjan...olen B- tyyppi, paimentolainen ja erittäin hyvin aurinkoa sietävä. Eli en pala. Olen karpannut yli kymmenen vuotta ja veriryhäjutun aikoinaan hylkäsin horoskooppiin verrattavana. Muttamutta.
    Tykkäämiset ruoka-aineissa menevät nappiin. Vain kana ja oskari tekee poikkeuksen.
    Lisäksi kilppari kettuilee.
    Parantunut olen, alkuun Heikkilän ohjeilla, kroonisesta ihottumasta ja nivelkivuista ynnä nivelriikkojen eteneminen pysähtyi.
    Olen 68v. akkaihminen ja talvea turklandiassa paossa.
    Nyt yritän muutaman viikon kanatta ja tomaatitta (josta en muutenkaan tykkää), jottas paino alkaisi tippua.
    Voin syöjä, oliiviöljyä vain nimeksi...ja varsinainen lihansyöjä.
    Tilasin kirjan uudelleen, kun on matkanvarrella liidellyt jonnekin.

    VastaaPoista
  9. Nyt kun tämä tuli ilmi - niin kappas - olen ollut oikein himo tomaatinsyöjä - ja ihmetellyt, miksi kämmeneni sisäpuolelta ovat auki. Nyt olen jättänyt tomaatit pois ja kämmenet ovat sileät. Tätä kirjaa minulla ei ole - mutta kohta on!!!

    VastaaPoista
  10. Hei TuulisMumma, mukavaa että olet tullut parempaan kuntoon ruokavaliomuutosten myötä. Itse ajattelen veriryhmädieetin takana olevan paljon loogisuutta maalaisjärjellä ajateltuna - kuljettaahan veri ravintoaineet kehossa eikä toisen veriryhmän verikään sovi ihmiselle, siksi eivät kaikki ruoatkaan välttämättä sovi. :)

    Sipe, kiva että tomaatin jättäminen auttoi tuohon ongelmaan! :) Oletko ehtinyt muuten testailla veriryhmädieettiä?

    VastaaPoista
  11. Mielenkiintoinen juttu! Itsellä on se harvinaisempi b eli b-, josta sain tietää vasta kun olin raskaana ja kuulin että voi tulla ongelmia, ilmeisesti b- on vain 2%:lla suomalaisista. Nuo ruokavaliot ja muut piirteetvaikuttavat mielenkiintoisilta ja itsellä pitää ainakin paikkansa että on poikkeuksellisen tehokas immuunijärjestelmä,en ole aikuisikänä sairastunut flunssaan kuin pari kertaa koko aikana, jostain syystä se ei vaan tunnu tarttuvan minuun,ja näin siitäkin huolimatta että elin vuosia todella huonolla ruokavaliolla, ja esim veriarvot aina olleet hyvät siitä huolimatta, eli aika onnekas olen toisaalta:)

    VastaaPoista
  12. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  13. Mielenkiintoista tämä keskustelu, joka näköjään ollut täällä jo pidempään. Minulla myös B-veriryhmä. Juuri puhuin , että kanssa on huono energia ja olihan se tuossa 'ei sopivien '- listalla. Tarvin proteiineja ja liha on tervetullut ruoka, välillä oli, että sianliha ei tuntunut hyvälle, mutta nyt menee hyvin. Hemoglobiini laskee turhan alas. Voisiko löytyä yhteyksiä 'vääristä ' ruoka-aineista? Uudessa seelannissa on hiljattain tuttavalleni ns. Terveyskeskuksen lääkäri suositellut veriryhmän mukaista ruokavaliota , Suomessa vielä matkaa tähän. Maito ja vilja tuotteita en mielelläni syö yhtäaikaisesti tai samana päivänä. Ruista kerran viikossa tai harvemmin niin ei tule oireita. Raaka sipuli luultavasti ei sovi? Onko kokemuksia? Mitä suomenkielistä kirjallisuutta suosittelisitte?

    VastaaPoista
  14. Aika mielenkiintoista. Olen vasta hiljattain perehtynyt tähän veriryhmä-dieettiin. Itse arvelin aikoinaan olevani veriryhmää B (juuret ½ romani, ½ tataari), ja verenluovutuksessa näin kävikin ilmi (tarkalleen siis B+). Nuo ruokasuositukset oikeastaan käyvät aivan nappiin; jälkikäteistarkastelussa olen melkeinpä jotenkin alitajuisesti pyrkinytkin välttämään näitä tiettyjä ruokia, esim. kanaa en voi millään sietää, saati sitten vehnätuotteita -- hyi! Maustamatonta jogurttia ja tiettyjä hedelmiä (esim. ananasta) taas rakastan yli kaiken ja ostan milloin vain pystyn. Tomaattituotteiden kanssa ei tosin mielestäni ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Tuo joku sananen immuunijärjestelmästäkin tuntuu pitävän paikkansa, sillä olen aikuisiälläni sairastellut tasan nolla kertaa.

    VastaaPoista