10. huhtikuuta 2012

Veriryhmä A: Viljelijä

Seuraava askel ihmiskunnan ja veriryhmien kehityksessä oli ilmeisestikin...

A-tyyppi:
  • Kasvissyöjä
  • Herkkä ruuansulatuselimistö (alkuperäinen, puhdas, luomuruoka tärkeää)
  • Sietokykyinen immuunijärjestelmä
  • Selviytyy stressistä parhaiten rauhoittavan toiminnan avulla
  • Tarvitsee kasvisvoittoisen ruokavalion pysyäkseen hoikkana ja vireänä
Erittäin hyödyllisiä ruoka-aineita A-tyypille:
  • etanat
  • karppi, ahven, lohi, makrilli, meritaimen, sardiini, turska
  • oliiviöljy, pellavaöljy
  • kurpitsansiemenet, maapähkinät
  • adsukipavut, linssit, mustapavut, pintopavut, punaiset soijapavut, vihreät pavut
  • amarantti, tattari, kaurajauhot, riisijauhot, ruisjauhot
  • essealaisleipä, hesekielinleipä (idätetyistä viljoista), vehnänituleipä, riisikakut
  • alfalfan eli sinimailasen idut, sipulit, pinaatti, voikukka, kurpitsa, porkkana
  • lehtikaali, parsakaali, kyssäkaali
  • ananas, sitruuna, greippi, aprikoosi, viikuna, luumu
  • boysenmarja, karhunvatukka, mustikka, karpalo, kirsikka
  • inkivääri, melassi, miso, soijakastike, valkosipuli
  • yrttiteet: aaloe, auringonhattu, ginseng, mäkikuisma, orapihlaja, ruusunmarja
  • vihreä tee, kahvi, punaviini

A-tyypille haitallisia ruoka-aineita:
  • lähes kaikki liha ja sisäelimet (neutraaleja ovat kanan- ja kalkkunanliha)
(Toim.huom. Muistakaamme laatu ja alkuperäisyys... Tehotuotettu antibioottibroileri ei ole kenellekään edes "neutraalia" ravintoa, puhuisin ennemmin haitallisesta.)
  • hummeri, ravut, osterit, simpukat, kaviaari
  • kampela, silakka, silli
  • monet kovetetut juustot, maito, piimä, voi
  • maapähkinäöljy, maissiöljy, seesamiöljy
  • cashewpähkinät, parapähkinät, pistaasipähkinät
  • kidneypavut, limanpavut, navypavut, punaiset pavut
  • granola, mannaryynit, vehnä (paitsi kamut ja speltti ovat neutraaleja)
  • bataatti, peruna
  • herkkusienet
  • kiinankaali, valkokaali, punakaali, munakoiso, paprika, tomaatti, mustat oliivit
  • appelsiini, mandariini, banaani, cantalupon- ja hunajamelonit, kookospähkinä, mango, papaija, raparperi, pisanki
  • etikat, liivate, cayennepippuri, kapris, musta- ja valkopippurit
  • virvoitusjuomat, musta tee, olut, väkevät alkoholijuomat

Siinäpä siis kokeilemisen ja fiilistelyn arvoisia juttuja kaikille A-tyypeille... Tuntuuko tutulta tai osuvalta? Olen törmännyt mielenkiintoisiin tarinoihin siitä, että jokin veriryhmälle D'Adamon ja Whitneyn mukaan haitallisista ruoka-aineista ei ole tämän veriryhmän edustajalle koskaan maistunutkaan. Usein lapsen intuitio sopivien ruoka-aineiden suhteen on parempi kuin aikuisen. Juuri tänään törmäsin töissä lapseen, joka ei pitänyt tomaatista, ja mietin, kuuluukohan hän A-veriryhmään... 

Parasta viikonjatkoa, taajuuksilla seuraa lähiaikoina B-veriryhmään tutustuminen!


Kuvat: manroms, yaryooor

2 kommenttia:

  1. hei!
    mielenkiintoinen asia tämä veriryhmädieetti.
    mihin nämä perustuvat, saanen tietämättömänä kysyä?
    ja kuinka tarkkoja ovat nämä määrittelyt?
    kun itse olen a-veriryhmän omaava ja tuossa "kielletyllä" listalla on hirveästi omia herkkujani, kuten tomaatti, paprika, cashewpähkinä, kidneypavut, kookospähkinä, mango, banaani jne..

    VastaaPoista
  2. Heippa!
    Mielenkiintoisen aiheen äärellä ollaan minunkin mielestäni. Nämä asiat, joita olen veriryhmädieetin tiimoilta kirjoittanut, perustuvat D'adamon ja Whitneyn kirjaan Syö oikein oman tyyppisi mukaan. Alemmista teksteistä löydät "pohjustuksen" aiheeseen, siinä on hieman valotettu teorian tieteellistä taustaa.

    Mistään dieettiohjeistuksesta tai ruokavaliosta en sanoisi määrittelyjen olevan kovin tarkkoja tai kiveen kirjoitettuja. Pohdiskelin tätä yksilöllisyyttä painottavaa lähestymistapaa myöskin tuossa pohjustustekstissä "Veriryhmäsi ruokavalion koostamisen suuntaviivana". Nimenomaan suuntaviivoista voisi mielestäni tässä(kin) teoriassa olla kyse, kokeilusta ja oman olon kuuntelusta.

    Joskus ihmiset himoitsevat juuri niitä ruoka-aineita, jotka eivät omalle keholle sovi. Kyse voi olla kehon epätasapainotilasta, ts. vääränlainen ruokavalio vaikeuttaa kehon toimintaa ja prosesseja, jotka jälleen vaikeuttavat oman olon kuuntelua herkällä korvalla. En silti sanoisi, että kenenkään pitäisi täysin luopua asioista, joiden ehkä tietää ja tunteekin olevan itselleen sopimattomia... Näkisin, että niin ruokailussa kuin vaikkapa muiden nautintoaineiden käytössä kannattaa aina fiilistellä oloaan tilannekohtaisesti ja tilannetta osana suurempaa kokonaisuutta (nimeltä elämä..) :) Kannattanee kuitenkin kokeilla olla jonkin aikaa ilman niitä ruoka-aineita, joiden epäilee aiheuttavan keholleen enemmän haittaa kuin hyötyä, ja fiilistellä oloaan uudelleen vaikkapa muutaman viikon kuluttua.

    Kaikkea ihanaa sinulle ja antoisia hetkiä ruokafiilistelyjen parissa =)

    VastaaPoista