17. marraskuuta 2011

Neljä elementtiä

Olin eilen kuuntelemassa ihanien Jaakko Halmetojan ja Christoffer Westerlundin luentoa "Terveyden supersankarit", jolla puhuttiin paljon erilaisista energioista. Hyvinvoinnin teemat jaettiin perinteisiin neljään elementtiin, joihin viitaten voimme parantaa elämämme laatua sen eri osa-alueilla tässä maailmassa. Jaan lyhyesti mieleeni jääneet pointit (itsereflektiota ja hyvän tiedon levittämistä ajatellen). Lisäilin fiiliksen mukaan omia kommenttejani ja taannoisen NYT 2012 -konferenssin antia eri luennoitsijoilta.

Tuli
  • Aurinko, D-vitamiini, Jaakko suositteli 125-150 mikrogrammaa päivässä ainakin pimeään vuodenaikaan. 
  • Mahdollisimman paljon hyvää luonnollista valoa, loisteputkien valospektrit eivät ole sitä. Luonnonvalo, suolalamput ja muut "pehmeät" valonlähteet. Kirkasvalolamppu saattaa toimia aamulla heräämisen apuna.
  • Itse vannon kynttilöiden ja muun elävän tulen rauhoittavien ja "meditatiivisten" ominaisuuksien nimeen...
Vesi
  • Riittävä vedenjuonti, lähdevesi tai vähintäänkin veden suodatus
  • Se, ettei iholta pestä hyvää ja luonnollista bakteerikantaa pois emäksisillä pesuaineilla. 
  • Luonnon vesissä uiminen, etenkin kylmässä vedessä, vahvistaa immuniteettia ja on kaikin puolin parantavaa. Liittyy myöskin seuraavaan elementtiin...

Maa
  • Maadoittuminen, yhteys maahan muuttaa kehomme sähkövarausta suotuisaksi. Säteily ja sähkösaaste yhdistettynä siihen, että nykyihminen on (etenkin talvella) hyvin vähän yhteydessä maahan, ei ole hyvinvoinnillemme eduksi. Koen, että saamme maasta tietynlaisen informaation, jonka avulla yhteys itseen ja maailmaan vahvistuu, asiat asettuvat mittasuhteisiinsa ja uomiinsa. Vesi johtaa hyvin sähköä, niinpä luonnon vesissä uiminen on parasta maadoitusta. Enää en tarkene olla ulkona paljain jaloin (totuttelukysymys!), mutta tunnustan halailevani puita paljain käsin (yhteys maahan) ... Tähän on tultu, koska se tuntuu hyvältä.
Ilma
  • Mahdollisimman paljon raikasta ulkoilmaa! Myös kaupungeissa ulkoilman laatu on parempi kuin "pysähtynyt" sisäilma. 
  • Tuuletus! 
  • Ionisaattori (ilmanpuhdistin). 
  • Nenäkannu, "sarvikuono" ylähengitysteiden puhdistamiseksi. Saa apteekista ohjeineen. Yhtä tärkeä rutiini kuin hampaiden pesu, sanoo Jaakko. 
  • Keuhkot eivät lepää, ilma virtaa. Keuhkojemme kautta elimistöömme virtaa elintärkeää happea, mutta myös ilmansaasteita ja muita epäpuhtauksia.
  • Hengitysharjoitukset ja syvähengitys lisäävät kehon ja mielen yhteyttä ja toimivat porttina moneen hyvään. Hengitys - henkisyys... Voimme tietoisesti hengittää sisäämme asenteita ja energioita, joita haluamme itsessämme lisätä, ja päin vastoin puhaltaa ulos niitä, joita emme itseemme halua.



Luennolla puhuttiin myös yleisesti henkisen kapasiteetin merkityksestä hyvinvoinnille. Christoffer sanoi jossakin vaiheessa osuvasti, että erottuaan kirkosta hän on alkanut uskoa Jumalaan. Aivan samoin on oikeastaan käynyt myös minulle. Tuntuu helpottavalta olla vapaa kaikista "arvojen lokeroista", ja löytää oma henkisyytensä ja arvomaailmansa aivan puhtaasti oman sydämen varaan rakentaen.

Nykyään jopa valtamediassa puhutaan paljon mielen voimasta ja henkisyydestä. Pointtina: "Me emme ole kehomme, meillä on keho." Ylellä esitettiin jokin aika sitten mielenkiintoinen dokumenttisarja Mielen salattu voima, jossa esitettiin tieteellistä näyttöä mm. ruumiistairtautumiskokemuksista, puhuttiin plasebolääkkeiden uskomattomista vaikutuksista, telepatiasta, ennenäyistä ja entisistä elämistä. Huikeaa pohdittavaa, valitettavasti nettikatseluaika on näissä dokkareissa päättynyt. Jos saatte jotakin kautta silmienne eteen, kannattaa katsoa.

Viime viikonloppu Jyväskylässä oli täynnä hienoja kohtaamisia, ihania ihmisiä, paljon tietoa ja tapahtumia, jotka ovat johtaneet kohdallani itsetutkiskeluun ja oman identitettini tutkimiseen - jälleen. Tämä kappale on soinut päässäni tasaisin väliajoin lauantaista lähtien, ja haluan jakaa sen sanat kanssanne. Se kolisee tällä hetkellä päässäni pyörivien prosessien kanssa hyvin yhteen. Kiitos Rikulle biisin johdattamisesta luokseni. Kappaleessa käsitellään kuolemaa ja henkisyyttä, ja saattaa olla voimauttava niille, jotka ovat aiheiden parissa viettäneet aikaa tahtomattaan tai tietoisesti prosessoiden. Sanoitukset ovat aitoja, kaunistelemattomia, ja ehkä siksi ainakin itseäni koskettavia. Ajatuksia on - eri näkökulmasta, mutta jälleen - rytmitetty neljän elementin mukaan. Olkaa hyvät.




"Sydämeni...

Silmät vesiputouksissa,
pidä minua sinun rukouksissa.
Sielua ei ole enää ruumiissas,
me muut itketään tiellä täällä tuskissa,
nauretaan välillä.

Niin häviävän pieni on aika,
niin järkyttävän hieno on sielun taika.
Mä mietin vielä kuinka kauan
kunnes on aika.
Pahimmissa myrskyissä
mielen muurin yli
toisiinsa tyrskyää totuus ja sielu.

Sydämeni...

Voin sen jo mielen muurin takaa aavistaa,
katselen uskomattoman kaunista maisemaa.



Katoavainen on hymysi,
ihmeelliset silmäsi.
Tuska suunnaton ei löydä sisimmästäni.
Muistot aarteinani,
kiitos niistä hetkistä jotka sain kanssasi viettää,
joita saan muistoissani pitää.

Maasta sinä olet tullut,
maaksi sinä olet tuleva.
Meemme Jumalan luo,
odota minua toisella puolella.
Itken ilosta ja surusta,
onnesta ja ikävästä.
Minä kärsin vielä, 
mutta sinä...

Luut, hiukset, iho, hampaat,
ne on maasta, menee maahan.
Kun kuolen, joudun ne palauttaan,
vain lainaa.
Vapaa...

 Maa ei ole minua,
en voi siihen samaistua.
Mene vaan takas, maa,
ole vapaa.


Veri, kyyneleet, hiki, virtsa,
nesteitä, ne ovat vedestä tulleita.
Minulla ne ovat vain lainassa,
eivät nekään ole minua.
Kun kuolen, ne palaavat suureen vesimassaan.
Ottakaa vaan, eivät nekään ole minä.
Ole vapaa.


Ruumiini lämpö minulta katoaa,
kuollessani en sitäkään pitää saa.
Tuli on lainassa vain vähän aikaa,
enkä sekään ole minä.
Vapaa...

Ilma keuhkoissani virtaa,
mut ei pysy paikallaan.
Sisään ja ulos,
sekin on minulla vaan lainassa.
Henkeni on osa suurta ilmaa,
sinustakin siis luopua saan.
Et sinäkään ole minä,
ole vapaa...


Kaiken aineen olen pois antanut,
missä tilassa minä siis liikun nyt?
En minä ole tässä tilassa,
tämä tilakin on vain minulla lainassa.

Jos minä en ole minä,
enkä kehoani omista,
missä on minun majapaikkani?
Missä menevät minun rajani?

En minä itseäni omista,
olen vain itselläni lainassa.
Ei minua ole olemassa,
mene vaan, ole vapaa."

Julma-Henri & RPK - Vapaa


Kehomme siis koostuu neljästä elementistä, joilla voi olla meille opetettavaa, jos annamme niiden erilaisten voimien ja energioiden virrata kehossamme. Muistakaamme kuitenkin, että keho on (erään käsityksen mukaan) vain väliaikainen majapaikkamme. Nämä ajatukset yhdessä antavat kenties aihetta laajentaa käsitystä minuudesta ja maailmasta.

Voikaa hyvin ja kohdelkaa kehoanne temppelinä. Upeinta loppuviikkoa. ♥


Kuvat (järjestyksessä): Joffikaril, onlyhumayunEman333todd587LilahOnTheRoof

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti